att göra klart

Jag gick runt i våra tomma rum.
När huset varit fullt med saker märkar man det inte alls men när det är tomt känns det så markant.
Köket är helt neutralt, tv rummet likaså.
Matrummet får mig att le och jag vill dansa!
Det rummet som vi haft som sovrum, där är det någon. Energi som är off. Som är nere, som man blir ledsen av. Där har vi sovit de sista åren.
Jag gick in i matrummet igen. Och jag dansar.
Jag går in i sovrummet och mina axlar tyngs ner.
Jag ber "henne" följa mig. Jag vet en plats där du kommer vara välkommen att vistas. Där du får en uppgift och ett sällskap.
Jag plockar en bukett gullvivor och tar med mig dem ut till ett hörn av vår trädgård mot skogen där många av våra små vänner djuren har fått en sista vila. Jag lägger blommorna där och ber "henne" stanna här. Ber henne ta hand om de små åt mig när jag nu inte kan mer.
Jag stannar en stund. Sedan lämnar jag dem ifred att bekanta sig med varandra och jag kommer inte gå dit någon mer gång. Jag lämnar dem ifred nu.
Såsom "hon" har lämnat rummet ifred nu.

Nytt kapitel

Moving on, Started my life for me.
Sitter i ett nästan tomt hus. Datorn, tvn, Signesoffan och sängen - det enda som inte fick plats i boden där just nu hela vårt liv befinner sig. Nästan.
Endel är i husvagnen där jag nu bott i 24 dagar tillsammans med två av mina katter. Endel är hos Maud -älskade Måddan med alla sina förråd=)) Två katter är hos Magnus och Amanda och Ruster är hos Amanda och Humlan där han gör det han är bäst på=))) Eller bäst på är han på att gosa men sen näst bäst på....kanske. Sova gör han bra med.

Ewa håller på att torka ur det sista ur kylskåpet och jag längtar till MAXI när jag får åka och storhandla och fylla min kyl och frys igen. Något jag är fostrad till att det ska vara. Skulle aldrig överleva med en ostkant och en kladdig smörbytta....
Men ännu är det ett par dagar dit. Men såååååååå fantastiskt skööööööönt att vi äntligen kommit såhär långt med denna flytt.
Den värsta flytt jag varit med om. Ni som läst mina böcker har läst dikten om hur glada vi var när vi flyttade till Eklövet....nu är det samma men tvärtom. Ångesten har bara lagt sig på ytan. Jag kan känna att det ska bli så skönt att inte ha en massa trasiga saker och halvfärdiga projekt omkring mig....men friheten. Trädgården. Tystnaden. Var finner jag den sen?
Sista tiden har jag varit så förbannad. Har världens kortaste stubin och jag tänder på alla 18. Det blixtrar till bara. Men det är bra säger Ewa. Att jag "känner" att jag inte stänger av och mannen jag delar livet med får känna att jag känner med. Jag har nog varit för flat förut och inte sagt ifrån. Nu säger jag inte ifrån heller - jag slår igen en dörr och låter som en attackerande Tigrinna. Nästan så det hänger en brödkavel i luften - åter igen!

Men det är bra. För jag mår mycket bättre efteråt när luften kommer tillbaka i mina lungor och jag kan andas igen. Jag önskar bara att vi kunde börja tömma friggen NU! Men kanske är bra att jag får vial ett par dagar efter städningen.

Jag städa lite....och mina tjejer desto mer. Ewa,Anna,Laila och Nina!! Underbara vänner växer inte på träd men jag måste varit väldigt snäll i ett tidigare liv som fått de här nu.
Stefan och B körde grejer till soptippen och till sonen. Så skönt att börja bli klar!!!

Flytt

Nu är det 20 dagar kvar till flyttdag. Jag har packat det jag kan inne. Har kök och badrum kvar. Och städet och några andra små petitesser då=)))

Makens ångest blir bara värre för var dag som går. Flyttdagen kommer han troligtvis sitta i ett träd och skrika. Då gäller det att jag inte packat ner alla Wiskeyflaskor för det är det enda som hjälper då. Tills han trillar ner....
Tur att vi har många goa fina underbara älskade vänner som kommer och hjälper oss. Utan dem skulle jag aldrig klara det här. Med allt som har varit det sista året och allt detta innebär rent praktiskt.
För att inte tala om stöttningen jag får när maken ångestar ännu mer.
Jag tror inte familj eller vänner förstår vad värdefulla de är!!

Från vårt lilla hus vid skogens kant ska vi alltså nu flytta till en lägenhet. Andra våningen med inglasat uterum. Det kommer bli så bra=)) stelt leende***
Berndt bodde i lgh när han var 25 - 29 år. Jag bodde i lgh från 10 år tills 17 år och sedan gästspelade jag i två stycken på 6 månader efter skilsmässan. Vi bodde på Snickargatan i 4 år, där hade vi egen trädgård. Det funkade....nu har vi ett inglasat uterum.***
Detta kommer inte bli för evigt. Vi har husvagnen. Vi har cyklar. Puben är öppen och det kommer vara varmt i Vättern i år.
Vi kommer överleva förhoppningsvis. Allt som inte dödar, det härdar! Vi kommer efter detta vara skittuffa och stenhårda. COOLT!! T o m Berndta kanske skaffar sig en tattooo sen.....

Jag har funderat på att skicka tiggarbrev till Sveriges rikaste....det finns en lista på Wikipedia.....endel har över 200 MILJARDER!! Och jag behöver bara en halv mille......till kontantinsatsen på ett hus. MED TRÄDGÅRD!!
Det är inte huset som behövs. Utan trädgården. Utan trädgård kommer jag sakta men säkert att kvävas.

Andas in. Andas ut. Ända ner i magen. Andas in. Andas ut.

Måste titta till Loppan....