hösten

Hösten har kommit, idag är det grått ute. Men grått är det minsta det är.
Om man kisar lite bort över gärdet mot skogen ser man inga konturer bara färgerna.
Det är mörkbruna, det nyplöjda gärdet, guloranga strån kvar i kanten. Där står en mossgrön tall och under den växer skarpgrön mossa. Bredvid står en björk, så gul att det nästan gör ont att se på den.
Hösten är färgernas tid, en tid för själen att få sitt efter en social sommar. En tid för vila, tillbakadragandet in till sig själv. Tystnadens tid. Njutningens tid. Att kunna ta vara på tiden vi har framför oss nu fram till advent, det är en lisa för kropp och själ.
Sova, vila, läsa. Och begrunda. FIlosofera lite. En varm brasa, ett par varma raggsockar och en pläd.
Varmt te, grovt rågbröd.
Sen kan vi välkomna ljuset som kommer med advent.

stenugnssund

tog en liten semestertripp till släktingarna i stenugnsund. Trevligt värre är det här. Fått god mat och gott vin. I morgon blir det en tripp i till "stan". ska kolla in alla nya botiqer...eller man får väl fönstershoppa så här dags på månaden...

hälsoombudet

Vår chef sa att ni måste välja ett hälsoombud.
Mia, det får du ta, sa de, ja, ja, det låter väl bra tänkte jag. Hälsa.Hälsa.
Jag var på kurs, jag med maskius latius.

Det var skoj, faktiskt. Vi pratade fnittrade skojade och skrattade
vi åt soppa fikade fruktstund
stavgång
runt udden
äventyr
ont i ryggen ajaj
en dag till
fysiologi
träningslära
näringslära
och jag har varit ute och gått idag.
ensam tyst och stilla
när jag närmade mig hemmet
kom katten isak och mötte mig, vi hade sällskap hela sista biten hem
Vad jag är duktig!!

semester då och då

semester då och då
är som smultron på ett strå

vi åker till sälen
där är tyst
borde väl fjäll vandrat lite....men
man måste ju inte
äggmackor
kaffe
kanelbullens dag den 4 oktober
det är bra
räcker så gott med det
är jag lat?

kanske det
jag borde bry mig...men
gör det tydligen inte

hjärtinfarkt
diabetes
ja
jag vet
jag borde..men
vad tusan ska jag skylla på?
Latius Maskius
ja, det är nog så...

Men visst var det bra
visst var det trevligt
god mat
lite vin
jaccizzin
zappar..
somna visst lite..

semester då och då
är som smultron på ett strå