regnig lördag

Fasen jag behöver ju lite värme till växthuset och till min frusna själ. Detta regniga iskylda väder är inte roligt längre. Jag vill städa altanen, så mer frö, gräva opp den bautabigga spireabusken där jag ska göra en vit rabatt. men i stället får jag foga mig och sortera dukar och gardiner och kläder. Nu har vi tagit bort garderoberna från sovrummet. En har vi slängt ut. En har fått byta plats med vår f.d hemska hembyggda hatthylla i hallen, den står nu i boden som maken kan ha jobbarstinkarkläder på. En har vi tryckt in i hörnet bakom skrivbordet. Och i den får nu papper och dukar samsas. de få som blev kvar efter den stora utrensningen. Bara några som mor har broderat. Och sen vävda av x svärmodern. De fick vara kvar. Sällan man byter dukar så som gjorde förr varje gång man städade. man måste ha gillat att stryka då, men jag har nog mest haft juldukar liggande i strykhögen tills de är dax att lägga på igen.
Och så vände vi på hela rummet, sängen där garderoberna var och skrivbordet där sängen var. det blev rymligare hela rummet. Och, nästan det bästa.
jag ska ju skaffa mig ett nytt yrke. Jag ska bli ornitolog.
Stövlar, kikare och kaffekorg är allt som behövs. Men nu förstår ni, kan jag ligga i sängen och titta rakt ut i skogen och på den stora björkens fågelholk har idag flyttat in ett talgoxe par. Tänk, jag skippar stövlarna och kikaren, tar med kaffekoppen och lägger mig på sängen och JOBBAR!!!
Kan det bli bättre...sen när jag blir heltidsförfattare kan jag nog kombinera de två jobben....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback